2010/10/24

Upphovsrätt - Rätten till rätt

Upphovsrätten är inte alltid lätt att förstå innan man själv står där. Den dag mina (C) texter, bilder eller filmer sprids på Internet och tusentals människor använder mitt material utan att jag får något tillbaka, vad gör jag då?

En rättighetshavare som misstänker att någon har olagliga kopior kan då hävda rätt att bryta en privatpersons integritet med hjälp av den s.k. “Ipred”-lagen som började gälla 2009. Lagen gör det möjligt att 1 - gå till domstol för att få reda på vem som använt ett IP-nummer genom en internetleverantör, 2 - om bevis för intrång av en “viss omfattning” presenteras för domstol kan skadeståndstalan väckas, och 3 - i den rättegången bevisa skadans omfattning.

Utan ett förlag eller produktionsbolag finns inga muskler att visa upp i en tvist, om jag inte har råd med dyra advokater. Det finns lagar gällande upphovsrätt, patent, och varumärken, men som individ måste jag själv driva rättsprocessen mot den som använt mitt material. Dessutom bedriva spaning eller teknik för att logga intrång om det gäller fildelning över Internet. Och det är sannolikt att i ett första skede få betala en avgift till internetoperatören för att få ut uppgifter.

Ett mer personnära exempel är bilder under Copyright. Tänk dig att bilder på dina barn som du publicerat på Flickr dyker upp i ett utländskt reklamblad för svensk sommarturism. Om du publicerat bilden publikt är chansen stor att den används utan att du någonsin vet något om det. Men säg att barnen själva hittar bilden när dom är i vuxenålder, i ett reklamblad för en ideell religiös sekt, vad händer då? Kan bilder på människor publiceras fritt under Creative Commons utan tillstånd när ingen vet hur de kommer användas? Ja, bilder på personer får användas hur som helst om det är ett icke-kommersiellt syfte och rätten till fri användning kan inte återkallas.

En nackdel med Creative Commons licens är att den inte ger möjlighet att begränsa i vilket syfte materialet används. Jag överför något publikt som i praktiken kan använda hur som helst när som helst av vem som helst. I värsta fall kan det vara en fördel att mitt namn inte finns med i sammanhanget. Med Copyright har jag i alla fall reserverat mig för att den som vill använda materialet ska fråga om lov och tala om hur materialet används oavsett om jag inte tar betalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.